Farmwork

En liten rapport har fran farmen.. Idag har vi hjalpt till med sheeringen(kommer anvandra engelska uttrycket for rakningen later sa dumt) .. Det va riktigt coolt att va med pa faktiskt! Det gar hur fort som helst och man ska bara se till att inte vara ivagen vilket ar lite svart ibland! ;)

Mitt job for dagen var iaf att sopa undan ull mellan “klipparna”(later dumt pa svenska!) utan att vara ivagen.. Det va lattare sagt an gjort for det va en ratt smal gang och dom svingade ju runt faren sa man fick passa sig lite! ;) Jag sopade ullen till Becka som stog och sorterade ullen I good wool, bad wool och shit wool.. Det ar alltsa den fina ullen I ullpressen, den smutsiga I en hog pa golvet och sen bajsklumparna I en hog.. Jag fick ju latt det basta jobbet for jag slapp krypa runt I ullen som Becka gjorde.. Dock fick jag inte hoppa runt I ullpressen heller, men jag slapp iaf bli jattefettig om handerna fran ullen.. Jag blev bara nagot acklig ;) Men det var anda kul att vara med! Man behovde ju inte skada dom idag och det ar ju allid ett plus!

Igar fick vi hjalpa till med docking hos en bonde som dockar pa det vanliga viset.. Det ar som en gasoldriven smal plattang som dom branner av svansen med. Det ser betydligt med otackt ut, men jag tror faktiskt att det skadar lammen mindre eftersom dom sag inte ut att ha lika ont efterat som med gummisnodden.. Jag tror nog smartan gar over fortare om man branner.. Det var hur som helst bara jag som jobbade och Becka stog och solade sig (som vanligt!) Det ar dock ratt trevligt for farmarna ar trevliga och man far god mat och en ol efterat :) Va dessutom asvarmt igar sa det va extra harligt med nat att dricka efter att ha jagat runt faren hela dagen.. Man kanner sig ratt dum nar man kommer som varsta ammatoren och ska forsoka fosa faren.. Dom har varsta specialutformade latena som faren blir jatteradda for, men sjalv springer man runt och dom kollar bara pa en eller springer at fel hall.. Vi har som markt att varan storsta talang ar att slappa ut djuren eller valla dom at fel hall! ;) Man kanner sig dock lite som en cool bonde nar man vallar runt faren I dammet och svettas som en gris ;)

Vi hade tankt oss in till Stratford imorrn eftersom det tyska paret som ar har ska in och klippa sig (tydligen dog inte farens klippmetod) for dom har gratis internet pa biblioteket.. Det hade ju varit kul att kunna lagga upp lite bilder! Det va ju langesen nu! Men istallet ska vi hjalpa gummisnodd-bonden med annu mer docking.. WIHO! Vi ar ju iaf eftertraktad arbetskraft.. Formodligen for att dom inte behover betala oss ;) Fick t.o.m. en komplimang igar att jag var duktig med kanylen trots att jag totalt pa tva dockningar har stuckit mig I handen/armen 4 ganger.. Har dock inte tryckt av nan gang sa jag ar ovaccinerad! Far val se hur manga ganger jag lyckas sticka mig imorrn!

Jag tror bada borjar trottna pa farmlivet faktiskt for nu vill jag harifran! Det enda ar att det finns inte en enda stor (matt I svenska matt) stad I hela landet!! Men bara att fa spola nar man varit pa toa, duscha mer an 2 minuter och faktiskt kunna tvatta samtidigt som man tar en dusch utan att varmvattnet tar slut OCH SLIPPA HITTA EN SIMMANDE LARV I MORGONSLURKEN VATTEN!!! Jag holl pa att do!! Efter det blir det en nogrann titt innan man klunkar I sig! Och det var inte nan liten brodbit som simmade runt utan det var en mask med huvud som plaskade omkring I mitt vatten!!!

Hopppas att ni har det bra iaf och inte behover ha maskar I vattnet och NJUT av att spola nasta gang du gar pa toa ;)


Kommentarer
Postat av: Berit

Det är så roligt att få läsa om dina äventyr bland fåren. Detta kommer du aldrig att få uppleva igen Anna!! Visst är det roligt att de uppskattar er som arbetskraft och jag tror säkert att du är arbetsvillig och duktig, för det är du ju.

Så det där med att gå på toa. Sedan i söndagskväll har jag haft diarré och hela tarmpaketet har varit i olag. Nu har jag sökt mig en bok som kan tala om vad jag ska äta/dricka/undvika. Hoppas det blir bättre snart. Det skulle ha varit besvärligt med begränsad spolning och vattenanvändning nu.

Ett råd: Glåd er åt det ni har och suckta inte efter stadslivet. Det har ni hemma. Kram Berit

2009-11-04 @ 21:30:02
Postat av: Maria

Kul att läsa din blogg! Det är väl en intressant upplevelse att vistas i ett annat land? (Man lär sig liksom att uppskatta vad man har hemma... Been there- done that...) Idag snöar det här! Men än så länge är det plusgrader.



Nä, nu ska man gå och dricka lite kallt vatten, garanterat larv-fritt o kanske spola lite i toan, bara för att få höra ljudet... ;)



Midas hälsar!

2009-11-05 @ 20:08:59

Vem är det?
Ska det stå kvar?

E-post: (publiceras ej)


Bloggadress:


Skriv ner en rad eller två..:

Trackback
RSS 2.0