Darwin 2nd time!

Sista dagarna i Darwin innan vi for hem tillbringade vi nere vid lagunen eller på Shananigans.
Underbara Shananigans där man alltid har hur roligt som helst!

En dag var vi pa våglagunen också men det va så kallt i vattnet att vi mest låg och solade.. Ovanligt eller hur?! ;)

Glass från Cold Rock där man får göra sin egen blandning med glass och olika ingredienser som sedan blandas ihop på en kall sten.

Såhär glad blir man över glass! ;)

Jag älskar den här bilden!

Våglagunen..

Gick på bio sista kvällen och såg Dark shadows.. Supermånga andra som går på bio när det är karaoke på Shananigans! ;)

Hemma igen

Känns helt sjukt att vara hemma igen! Kan inte använda tangentbordet med å,ä,ö och allt sitter pa fel ställe ;)
Det är mystiskt hur allt kan kännas så långt borta när man kommer hem trots att jag låg i Darwin i förrgår och solade. Hemresan gick riktigt bra bortsett från att vi höll på att frysa ihjäl!
Sjukt vad kallt det är!
Huden torkar dessutom sönder sa det bli lotion hela tiden.

Har fått kalasgod mat och är nu mätt och trött! Blir filmmys under duntäcket och sen ska jag sova så gott i en skön säng! Hade varit underbart om det vore min egen säng, men jag får vänta 10 dagar till innan jag får flytta hem.

Ska bli sa himla kul att träffa alla otroligt saknade vänner! <3

Batad riceteracess

For med nattbuss upp till Banaue fran Manila pa kvallen.. Efter 10 timmar pa sma bergsvagar var vi framma i Banaue och hittade en guide som skulle visa oss risterasserna i Batad.
Banaues risterasser ar dom storsta, men risterasserna i Batad ar dom mest kanda pga att dom ar over 2000 ar gamla och har gatt fran generation till generation.
Vi tog en jeppney(typ av minibuss) i ca 1 h upp till toppen av ett berg. Det gar inte att kora anda fram till Batad utan man far ga nar vagen tar slut. Sista biten av vagen var fruktansvart laskig!
Dom korde supernara stupkanten och vagen bestod bara av lera och stora stenbumlingar.
Men vi skakade oss uppfor bergsidan och kom fram levande.
Treckingen tar ca 1 h. Nedfor gar det val skapligt, men att ga upp igen var sjuuuuukt jobbigt!
Det gar i princip rakt ner pa jattehoga trappsteg eller hoppande fram pa stenar.
Inte for rullstolsbundna.. Alla invanarna tycker det bara ar roligt for dom gar upp och ner dar hela tiden. Dom maste ha valdigt fasta skinkor! ;)
Det var dock vart det nar vi kom fram till byn Batad som ligger i mitten av risfalten som tacker hela bergsidan.
Otroligt maktig syn och det kanns som man ar i ett sagoland.. Riset har san otroligt stark gron farg och varje terass flyter som in i den andra. Fantastiskt! Inte konstigt att det ar ett av 8 wonders of the world.
Nar vi sjoblota, inte bara av regnskuren som kom, sa hoppade vi in i Jeepneyn igen och akte tillbaka.
Vagen hade blivit om mojligt annu laskigare efter regnet for nu var ju stenarna halkiga ocksa. men vi kom oss ner iaf. Varst ar det ju nar dom far mote for det finns bara plats for en bil at gangen. Da ar det bara att en av dom far backa tills det ar brett nog att man kan passera.
Val tillbaka i Banaue tog vi en valfortjant dusch och sen gick vi och bokade bussresa hem.
Vi hade egentligen tankt att fara hem dagen efter men det gar bara nattbussar sa da skulle vi forlora en hel dag.
Sa det var bara att satta sig pa bussresan tillbaka till Manila. Kom fram hit runt 4 pa morgonen.
Fick iaf sova ett par timmar i den underbara hotellsangen har i Manila. :)
Ikvall flyger vi till Darwin sa idag ska vi roa oss med Ayala center!
Det innehaller 8 shoppingcenter och tacker nastan ett helt kvarter sa jag tror vi ska kunna roa oss ;)
Det ar ju sa snuskigt billigt har ocksa! Men det ska bli underbart att fa komma till Australien!
Utsikten fran hotellet i Banaue. Riktigt mysig liten stad som jag garna stannat langre i om vi hade battre med tid.
Vagarna ar inte direkt gjorda for mote om man sager sa!
Vi tog med en gratispassagerare som hoppade in i Jeepneyn och akte med oss. Hur sot som helst!
Man vill inte kliva av stigen....
Utsikt over Batad och risterasserna.
Vaggarna mellan terasserna byggs upp av stenar och lera och ska halla for tyfonerna som drar over har under februari. Dom hade dock rakat ut for valdigt manga kolappser pga mkt regn sa dom holl pa att bygga upp endel av terasserna. Fantastiskt imponerande vilket arbete som ligger bakom det! Varje famlij ager mellan 3-4 terasser beroende pa hur rika dom ar och dom gar i arv sedan nar foraldrarna dor. Varje terass ger runt 500 kg ris/skord och ska racka over hela aret. Dom ater ris tre ganger om dagen varje dag i hela deras liv.

Good bye boracay

Har kommer en liten bildbomb fram Boracay! Ar i Manila nu och har ar det snabba datorer! Antligen! :)
Kommer nog aldrig hitta en sa fin strand som White Beach i Boracay!
Verkligen ett paradis!
Tror du att du skulle trivas pappa? :P

Sunshine days

Har inte sa mkt att lagga till. Har det forjavla bra har pa Boracay och kommer inte lamna detta paradis innan jag maste! Flyger till Manila den 22a maj.. Har inte hant sa mkt spannande.

Flyter runt i en varld dar det storsta problemet ar att glassen smalter for fort.
Solar hela dagarna och dricker cocktails pa stranden pa kvallen.. Paradise as far as i know!

white beach

Testade Boracays nattliv igar med ett gang glada svenskar och en galen norsk.
Hade riktigt kul! Sitta pa stranden och lyssna pa livemusik.. kan det bli mkt battre?!
Kommer kannas konstigt att fara hem till kylan fran det har!

I <3 Boracay

Alla masta fara till Boracay! Helt sjukt vad det ar harligt har!
Vi kom hit igar efter en sjukt dryg flygfard! Forst flog vi fran Puerto Princesa till Manila och sen till Boracay.
Det sista planet va forsenat med 2 timmar och nar vi borjade ga ner kunde man se underbara Boracay.
Fick en liten overaskning nar vi landade pa grannon Caticlan istallet ;) Dock var det bara en 10 min battur over till Boracay. On ar sa liten sa det finns ingen plats till en flygplats.
Vi bor pa ett mysigt hotell typ 30 m fran stranden, men eftersom den inte ar direkt pa strandpromenaden sa ar det billigare. Sweet! Tar ciskus 1 min att ga ner pa stranden sa man overlever ju.. ;)
White beach ar 3 km lang och stracker sig langst hela "stadsbiten". Den fortjanar verkligen sitt namn!
Ska lagga upp bilder sen, men orkade inte nu.
Har stekt pa stranden, badat i det klara, turkosa vattnet, druckit farskpressad juice och
atit grillad majskolv.. inte for att gora nan avis eller sa :P
Kanns helt sjukt att vi bara har typ 3 veckor kvar totalt! Vart tog tiden vagen?!
Finns nog en risk att vi fastnar har ett tag! Finns faktiskt shopping ocksa! :D Har inte kopt nat alls nastan pa hela resan! Flyger gor jag da inte igen!

El Nido, Palawan

Nu ar vi tillbaka i Puerto Princesa efter 4 dagar i El nido.
Riktigt mysigt stalle! Det ligger langst norrut pa Palawan och det tar ungefar 6 timmar dit med buss.
Tar lite lang tid for man kor genom bergen sa det ar ratt krokiga vagar. Otroligt haftigt att se hur dom bor ute pa landsbygden! Dom har sin hydda, sin oxe och sina risfalt sen ar det bra med det.
Vi har varit pa Islandhopping tva dagar pa olika turer. Man far runt oarna utanfor El Nido och stannar och snorklar, badar och ater farsk fisk pa stranden. Superharligt! Kostar bara typ 200 kr ocksa!
Imorgon flyger vi till Boracay och jag tror det kommer bli riktigt bra!
Palawan ar lite mer smekmanadsresemalet, men Boracay ar lite mer ungt folk och mer turister.
Filippinerna ar verkligen inte sonderturistat som t.ex. Thailand! Har lurar dom en inte, hjalper en utan baktanke och skriker inte efter en. Kan tanka mig att Thailand va sahar innan turisterna tog over. Mycket uppfriskande!
Underbar solnedgang i El Nido
Det har blivit mkt soppatning for att starta upp magen.. blev lite for mkt har.. ;)
Islandhopping

Arets robinson har spelats in pa en o precis utanfor El Nido och for 3 dagar sen tog inspelningarna slut. Vi fick nojet att hora pa deras fest till 4 pa morgonen och Paulo sta och prata i mikrofon.. Hade jag forstatt att det va svenska robinson hade jag gatt dit och tagit lite skvallerfoton for att fa lite tillskott i resekassan! ;)
Sag dom ga upp fran batarna nar vi kom tillbaka fran islandhoppingen forsta dagen och man ser vart dom har varit och haft tavlingar.. Ratt coolt!

Avslutade turen med att kliva pa en sjoborre! Gjorde sjukt ont!!!!
Loste sig dock med hjalp av handiga batpersonal. Dom doppade tan i bensin som dodar sjoborrens taggar och sen stoter kroppen ut dom sjalv inom ett par dagar. Valdigt skont att slippa skara upp tan for att fa ut dom!

Filippinerna

Oj, nu har jag varit dalig pa att uppdatera har! :S
Ar iaf framme i Filippinerna sen 3 dagar.. Hade en underbar dag igar med matforgiftning!
Har aldrig matt sa daligt nansin! Bade jag och Becka blev sjuka sa vi lag och kraktes tillsammans ;)
Idag mar vi dock battre och har tom kunnat ata tva tallrikar soppa.
Hur kan man servera turister en karaff med kranvatten och sen saga att det ar flaskvatten?!
IDIOT! Hela dagen forgylldes dessutom av elavbrott halva dagen! Fick ligga dar i morkret utan tv och inte kunna ta sig ur sangen.
Skulle egentligen ha farit vidare idag, men det va vi ju tvugna att skjuta upp!
Imorrn aker vi dock vidare till El Nido som ocksa ligger pa on Palawan som vi ar pa nu. Just nu ar vi i Puerto Princesa. El Nido ska tydligen vara paradiset pa jorden sa det ska bli kul!
Den 6 timmar langa bussfarden kanns val kanske inte lika kul, men det ska nog ga bra..