Crocosauros cove!

Hur coolt som helst!

Vi simmade med krokodiler igar!! Hur lackert som helst!!
Forst var vi inne och kollade pa nar dom matade fiskarna, krokodilerna och kollade pa alla andra reptiler dom hade dar. Kl. 3 kom vi tillbaka for att hoppa ner i The cage of death! ;) Sjukt dramatiskt namn!

Blev svinnervos nar dom sankte ner oss i den forsta "basangen".. Alla hanarna sitter ju ensamma eftersom annars slar dom ihjal varandra sa dom sankte ner oss i 3 olika basanger.
Den forsta va latt bast for dar simmade den runt oss och foten tog t.o.m i buren!
Va sjukt laskigt for hornen ar inte sammanfogade utan det ar en liten glepa i varje horn! :S

Blev valdigt mkt paniksimning i borjan men man kom in i det. Riktigt haftig upplevelse!
Va dock skont att fa duscha sen efter kallsupar av krokodilvatten! ;) Den storsta krokodilen va 5,5 meter!!

Inatt flyger vi till Filippinerna och det kanns sjukt konstigt att det redan gatt en manad sen vi kom fran Bali!
Tror dock att fili kommer bli awesome!

Solnedgang pa Cabel beach

Hittade den har krabaten liggande pa rygg sa vi raddade honom!

Hahha, ska vi byta grejer med varann?! ;)

Deckchair theatre i Darwin. Sjukt mysigt! Visar en film varje kvall..

Darwin

Framme i Darwin nu! :) Flyget gick riktigt bra, mest for att vi fick mat sa Becka va sjalaglad ;)
Va ute pa Oasis igar sa va lite trott i kroppen, men kul vare!

Om 3 dagar lamnar vi Aussie for 3,5 veckor i Filippinerna.. Tror det kommer bli kanon men det kanns sjukt trakigt att lamna underbara australien! Vill komma tillbaka hit och jobba!\\

Hoppas alla far en kung valborg darhemma! Manga ar saknade! :)

Australien ar bast!

Jag alskar seriost australien!! Det ar det basta landet i varlden! Soligt, asskon stamning och livsstil och underbara manniskor! Kommer sakna aussie och kommer garanterat att komma tillbaka!

Hade en riktigt kul kvall igar pa Irish bar med ett par badvakter vi traffade pa stranden..
Man kan ha det samre! ;) Billig ol och trevligt sallskap!

Idag ar det war-day vilket ar en public holliday.. Och hur hedrar australiensarna sina doda?
Dom festar som tokar! Halva hostellet ska ut och formodligen hela broome sa jag tror det kan bli riktigt kul!
Far bara se till att va dar i tid sa man kommer sig in!

Det enda minuset ar ju att dagen efter ar inte superskojig i den har varmen! men jag tror vi har vant oss vid varmen nu faktiskt. Kanns inte alls lika plagsamt som nar vi forst kom hit och man kan faktiskt slippa svettas i flera minuter ;) haha

Imorrn ar iaf varan sista dag har i Broome innan vi drar vidare till Darwin. Ar otroligt glad att vi bokade ett flyg istallet for att aka dom 26 timmarna pa bussen! Helt galet! Vi delar rum med tva killar som har cyklat hit fran sydney (langst kusten) och vill hinna cykla runt hela australien. Hur dum far man bli?! ;) haha

Och Sofia, din resa hamnar lite i skuggan dar.. sugen? ;P

Cable beach

Vi har det riktigt bra har i Broome! Svettigt men bra! ;)
Ligger mest bara pa stranden hela dagarna. Ar riktigt varmt i vattnet ocksa, dock valdigt vagigt pa formiddagen nar tidvattnet ar pavag in. Cable beach ar 22 km lang sa man har ju endel yta att valja pa!

Vi valjer dock att ligga vid badvakterna och flaggorna ;) Inte bara for sakerhetens skull kanske ;)
Pa fredag bar det av till Darwin!

We survived!

Vi overlevde bussresan upp till Broome! :) Gick faktiskt battre an vantat!
Det berodde nog till stor del pa att bussen bara var halvfull sa man kunde bre ut sig pa 2 saten!
Underbart skont att kunna lagga upp fotterna! Hade dessutom med mig sovsacken pa bussen sa jag sov som ett barn ;) haha Fattar inte varfor dom ska vrida ner ac:n till typ 15 grader sa alla ligger och fryser och sen kliver man ut och det ar 45 grader utomhus!

Stannade langst vagen nagra ganger mitt ute i ingenstans vid olika roadhouses. Det ar liksom en mack dar man kan kopa mat och ofta har dom en camping och rum att hyra dar ocksa.
Skulle aldrig kunna jobba dar!

Har iaf antligen fatt se den roda australiensiska sanden! Har ar det rott overallt! Kanns som man
har kommit till det "riktiga" australien! Manga Abourginer pa bussen, rod sand och bara slattmark sa langt ogat kan se! Det ar verkligen en helt annan natur har uppe! Man kor i timmtal och naturen ser exakt likadan ut; rott, snarigt och helt platt! Kan kora forbi beteshagar som stracker sig till horistonten och i flera kilometer langst vagen. Helt sjukt hur platt det ar har! Inte en enda kulle nanstans!

Har kommer vi stanna i en vecka och det blir nog mest strandhang har jag en kansla av. Det ar sa sjukt varmt och fuktigt sa minsta lilla rorelse gor att man borjar svettas ;)
Kanner sig fantastiskt frasch! Man maste ju alska ac iaf!

Idag ar vi dock inne i Broome och ska ga till ett shoppincenter! Var ju veckor sedan man gick in i en affar som inte salde mat! ;) Vi bor pa ett hostel vid cable beach som ligger typ 10 min med buss utanfor Broome.

Hor att det fortfarande snoar hemma och det tycker jag ni ska styra upp!
Det ar ju mitten av april for guds skull!

Whaleshark fail

Var ute pa whaleshark tour idag och igar helt utan lycka.. Sag inte en enda whaleshark tyvarr :(
Men det va ju inte speciellt ovantat eftersom inget gar speciellt bra for oss ;)
Men vi sag iaf i princip allt annat! Sag en mantaray, simmade med en skoldpadda, sag en enorm skoldpadda, sag en leopardhaj och en revhaj och fick snorkla en himla massa :)

Borjar bli ett riktigt snorkelproffs nu om man far saga det sjalv ;)
Vi fick iaf bilderna fran idag gratis och man blir ju sugen pa en san har undervattenskamera, men
da far jag nog spara i ett ar ;) haha lar ju inte va tvarbillig! Tog lite bilder sjalv med min engangskamera, men dom far jag lagga upp nar jag kommit hem :)

Lite bitter over att ha spenderat nastan 3000 spann pa tva snorkeltrippar, men man kan ju aldrig
forutspa naturen och vilda djur. Fick ju iaf se mkt annat!
Pa onsdagkvall kl 10.55 kliver vi pa bussen och 18 timmar senare ar vi framme i Broome!
Kommer vara fruktansvart men vi far ga till bageriet och bunkra upp med gosaker!

Perth - Exmouth

Har spenderat dom senaste 5 dagarna pa en busstur langst kusten fran Perth upp till Exmouth.
Resten av turen atervande till Perth, men oss slappte dom av i Coral Bay dar vi ar nu :)

Har varit en riktigt kul vecka och det hade inte gatt bra om vi hade forsokt gora det dar sjalv! ;)
Det ar valdigt stor skillnad pa vast- och ostkusten! Har ar det mkt mer vildmark och inte allt mkt manniskor!
Man kor bara igenom sma sma samhallen ibland pa typ 150 invanare och nan lite storre stad.
Annars ar det bara rod sand, spikraka vagar och kangurur ;)

Vi hade dessutom varldens basta guide! Vi va en grupp pa 20 pers och vi hade verkligen skitkul!
Vi har nu sett allt man ska se langst halva kusten, men det blev mkt korning!
Ar inte avis pa resten som ska tillbaka till Perth och som kor 800 km idag! Vi va dessutom ute och firade Emma
som fyllde 20 igar sa det ar nog inte sa hogljutt pa bussen idag.

Vet inte riktigt vart jag ska borja med allt vi har gjort, men det absolut basta var igar da vi var i Turqouise bay
utanfor Exmouth dar vi snorklade och solade. Jag va ute 3 ganger och det va riktigt riktigt bra!
Andra snorkelturen som va kanske pa 45 minuter va absolut bast for da kom vi ut lite langre och sag jattemkt!
Revet borjar typ 5 fran stranden sa man kan bara simma ut. Riktigt bra!

Sag en 2 meters revhaj och simmade med skoldpaddor! En av dom simmade med mig och sen vande och simmade 30 cm under mig for att komma upp och ta luft! sen simmade den med oss lite till innan vi var tvungna att lamna den pga strommen som loper langst stranden. Vill inte hamna i Afrika ;)
Det va en ritkigt cool upplevelse att simma sa nara en skoldpadda och gud sa sota dom ar!
Annars simmade vi med stora fiskstim, sag muranor och flot runt och tittade. Underbar dag!!
Oscar hade en jattebra undervattenskamera sa hans bilder ska jag sno! :)

Kommer nog fler bilder sen, men internet ar inte sa snabbt har och ratt dyrt.. Vi ar ju ute i vildmarken nu sa har far man inte ens ta en dusch i farskvatten utan det ar saltvatten som galler. Otroligt uppfriskande efter en dag i havet! ;) tror nog att det blir en liten klippning nar jag kommer hem!

Va ocksa i Kalbarri national park och vandrade 2 km i bergen. Hade varit trevligt om inte 5000 flugor forsoker flyga in i ogon nasa och mun hela tiden. Otroligt irriterande! Att det ar 32 grader i skuggan gor ju inte saken battre ;) haha Helt sjukt varmt alltsa och anda ar det host!
Vi horde igar i Exmouth att pa sommaren blir det upp till 42 grader i skuggan! Pjuh!

Va ocksa i Monkey Mia och kollade pa delfinerna! Becka hade ovat pa sitt "i-love-dolphings-face" sa hon fick mata en ocksa! Riktigt coolt nar dom simmar in sa nara stranden! Sjukt sota djur!

Storsta failen av dom alla! Bussen kommer inte!! ;)

The Pinnacles

Varldens basta guide, Paddy!

Shell beach. En 3 km lang strand helt gjord av snackskal.

Delfinmatning i Monkey Mia

Turqouise bay

Danceoff! ;)

Riktigt bra gang!! :D

Grillning i Kings park

Vi holl igang bra igar tycker jag! Vi klev upp halv 6 for att fara pa delfintrippen och nar vi kom hem gick vi och kopte kanguruburgare och skyndade oss hem och duschade och fixade oss lite..
Sen kom Kerstin och hennes pojkvan Henrik och hamtade upp oss sa for vi till Kings Park med nagra av hennes vanner och grillade. Sjukt mysigt!

Det ar en fantastisk utsikt over Perth och swan river daruppifran och dessutom smallde dom av jattemkt
fyrverkerier for att fira pask! Mysigt varre! Burgarna va dessutom hur goda som helst!!!!

Sen satt vi dar och kollade pa utsikten tills det blev for kallt da for vi till Northbridge (omrade i norra Perth) och gick pa en riktigt mysig pub. Sjukt bra kvall!

Simma med delfiner! <3

Nu kan jag stryka det av listan pa saker jag vill gora innan jag dor!
Vi for till Rockhampton soder om Perth och simmade med helt vilda delfiner igar!
En san otroligt haftig upplevelse!! :D

Dom akte runt och letade efter delfinflockar dom verkade sociala och sen var det bara att glida ner i vattnet.
Alla var indelade i grupper sa vi hangde efter en guide var som hade en liten vattenpropeller och sen gled vi runt i en kedja och lat dom simma runt oss. Sjukt haftigt!
Dom ar ju sa sjukt sota och ovantat stora!

Vi va svinnervosa for hajar eftersom det ar svinkallt vatten och dar trivs dom stora hajarna, men alla guider + den som var sist i kedjan hade "sharkrepellers" pa fotlederna. Det var en liten manick som sande ut ett elfalt som storde hajarnas lokaliseringssystem sa dom simmade ivag. KANON! Kan man inte fa ha en san med sig hela tiden?! ;) Sag en 4 meter bred rocka ocksa! Lackert som attan!

Kommer aldrig glomma det har!

Inte världens bästa bild, men vet man att det är en delfin så ser man det! ;) Dom är så söta när dom simmar på sidan för att spana in en!

Sjukt nojda efter en dag ute pa vattnet! Har en engangsundervattenskamera, men den ska jag anvanda fler ganger sa dom bilderna kommer nar jag ar hemma igen.

Bort med cykeln!

I fredags tog vi vart tarfyllda forval av cyklarna.. eller?!
Vi cyklade iaf runt Swan river som rinner genom Perth. Det va ju langfredag sa alla hade satt sig i parkerna och grillade och umgicks. Varfor gor vi aldrig sant i sverige?!

Superfin vy over hela skylinen fran andra sidan alven och vadret va riktigt bra! :)
Perth har visat upp sig fran sin allra basta sida nu sista dagarna! Sol i princip hela tiden och ruskigt varmt!

Det blev varan sista fard pa cyklarna for sen cyklade vi och lamnade igen dom.
Sa underbart harligt att bli av med skrallena!!! ;) Va sa trott i benen och hade sa ont i rumpan mot slutet sa det
va inte sant! Men det va ett riktigt bra satt att ta sig runt och se mycket av Perth!

Joondalup

I Tisdags gjorde vi ett riktigt hurtighetsryck och styrde cyklarna mot Joondalup. Det ligger ca 3 mil norr om Perth och vi hade blivit tipsade om att det va riktigt najs att fara dit.
Vi hade med oss mat sa vi at underbart goda korvwraps och grillade majskolvar. Sjukt gott!!!

Gick saklart inte helt felfritt att cykla dit dock. Nar vi hade cyklat typ 2 mil och allt hade flytit pa bra sa va cykelvagen avstangd! Istallet fick vi cykla ut mot havet och cykla langst en motorvag till Joondalup. Det la dessutom pa ca 1 mil pa cykelvagen! :S Va sa trott i benen nar vi kom fram efter en ca 2 timmar lang cykeltur i stekande sol sa det va underbart med mat!

Sen gick vi runt lite i parken dar och matade lite papegojor. Helt sjukt att det flyger runt papegojor som skator har! Dom ar ju hur fina som helst! Tyvarr vare typ 100 duvor, men dom kan man ju sla bort ;)
Sen lag vi och solade lite i kvallssolen innan det blev taget hem till Perth igen. Hade aldrig satt mig pa cykeln och cyklat hem! ;)

Men en riktigt bra dag och nat man kanske inte hade gjort om vi inte hade fatt tips.

Fail nr. 2

Beckas forsta fail!

Rottnest island

Igar hyrde vi cyklar enligt tips fran varan lilla hjalpare. Dom har vi hyrt i en vecka sa nu ar planen att vi ska bli riktigt hurtbullar! ;) Vi tog med oss dom pa taget tidigt pa morgonen ut till Freemantle dar vi tog baten over till Rottnest Island. Man kunde hyra cyklar dar ocksa, men dom va mkt dyrare och mkt samre!

Vi cyklade ivag och cyklade en runda runt ungefar halva on. Tog val kanske 2-3 timmar att cykla runt med fotopauser och lite fikapauser :) Sjukt coolt natur! Kandes som om man cyklade runt i outbacken!

Pa on bor det sma djur som ar en korsning mellan rattor och kanguru som heter Qouakka! Sjukt sota!!
Dom hoppar runt fritt pa on, men ar inte direkt radda for manniskor.
Det va sjukt varmt att cykla, men det va ett riktigt bra satt att ta sig runt on!
Nar vi hade cyklat nastan runt stannade vi pa en riktigt najs strand och stekte lite och vilade skinkorna!

Val tillbaka i Freemantle sa cyklade vi faktiskt dom 3 milen tillbaka till Perth!!
Det va lite knepigt att hitta cykelvagen som gick hela vagen, men nar vi val hade gjort det gick det fort.
Cykelvagen gick paralellt med tagsparet och va helt fri fran korsningar eller overgangar sa det va som en autoban! Dessutom ar cyklarna riktigt bra!
I borjan foljde vi kusten pa en cykel/gangbana och det va riktigt harligt att cykla langst kritvit strand!
Alla kom ut med bilarna for att surfa och springa med hundarna langst stranden. Jag tror jag bosatter mig har faktiskt!

Haha basta bilden nagonsin!!!

Ibland gar det mindre bra ;) tur man kan fa tillbaka en avhoppad kedja ;)

Planering ar kanske ratt bra

Nu har vi fatt betala for att vi suger pa att planera!
Vi gick in pa turistinfon glada i hagen och skulle fixa greyhoundpasset, men gick ut darifran lite latt panikslagna.
Greyhoundbussen stannar namligen inte pa turiststallena och dar finns inget boende utom dyra hotell..
Dessutom finns det typ inga stader lanst vastkusten utan det ar mest sma gruvbyar.. Dar borjade paniken.
Det var alltsa i princip omojligt att ta sig upp langst kusten pa egen hand. Istallet tyckte hon att vi skulle
boka in en 5-dagars tur som tar oss fran Perth till Exmouth (upp langst halva kusten) Den kor runt och visar allt man vill se och slapper av oss i Coral  bay dar greyhoundbussen stannar. Den har kusten ar mkt kortare och mindre att se an ostkusten sa vi insag ratt snabbt att vi inte skulle ha saker att gora i 1,5 manad i tva stader.

Det blev darfor en inpulsinbokad resan till Filippinerna den sista manaden! Vi far den 1a maj och kommer tillbaka till Darwin den 25e for att sedan ta flyget hem. Det lustiga ar att vi formodligen kommer tjana pengar pa att fara dit istallet for att stanna har for det ar sa sjukt dyrt har! Vastkusten ar dessutom dyrare an ostkusten.. yey!! ;)

Men nu ar allt ordnat med ombokningar, inkopta flyg och hostel sa det kanns bra. Allt tack vare en underbar manniska pa turistinfon har! Utan han hade vi nog suttit i rannstenen och gratit! ;)
Sjukt underbar manniska som har fixar i princip allt at oss och tipsat oss om hur mkt roliga grejer som helst som vi kan underhalla oss med nar vi ar i Perth. Vi aker namligen inte ivag pa turen forran pa mandag..

Men filippinerna tror jag kommer bli kung!