Utflykt till New Plymouth

Jag forsokte ladda upp bilder har, men det gick inte att gora det direkt fran kameran!! :( Jag forsokte lagga over dom pa datorn och lagga in dom men det gick inte heller!
Jag la in bilderna pa Facebook sa ni far ga in dar och se.. Nasta gang jag ska in pa ett internetcafe ska jag dock lagga in dom pa datorn ocksa!

Idag har vi iaf tagit oss in till nan slags civilisation. Vi lanade bilen och korde till New Plymouth for att se sig lite omkring.. Det ar en ratt stor stad om man jamfor, men anda sa finns det inte speciellt mkt.. Hittade dock ett internetcafe tillslut sa har sitter vi nu och skyndar oss! ;)
Har haft ett par riktigt harliga dagar nu iaf!

I forrgar hjalpte vi till med "rousting" hos en farmare i nastan en hel dag. Rousting ar nar man sopar ihop ullen runt klipparna.. (ja, jag pratar farmsprak nu!) Det va jattevarmt ute sa det blev sjukt varmt att jobba i ett woolshed med plattak och lyfta runt med varm ull! Varst ar det forstass for klipparna som typ rinner bort!
Men snabba ar dom! Speciellt Maeva och Petes svarson, Gavin som ar 4e snabbast pa Nya Zeeland. Och undan gar det kan jag saga!! Jag hamnade pa att rousta runt honom och da hinner man inte med nat annat! Den andra som roustar far ta dom andra tva och da far man typ pauser! Han ar helt galet snabb!

Det ar dock ratt kul att sitta efter man har klippt klart alla far och alla satter sig ner och tar en ol, ater mums och pratar skit. Man far massa mat nar man jobbar i sheringsheddet eftersom frun till bonden man jobbar for alltid lagar massa mat. Sen far man nat att ata med 2 timmars mellanrum.. Eller jag tror vi jobbade i 3 timmar innan forsta "Smoko" vilket ar fikapaus, sen 2 timmar och lunch (med efterratt forstass) och sen fika nar man ar klar! Men det ar ratt jobbigt sa det ar harligt med lite pauser! Speciellt for sheerarna..
Jag tror nog att vi dessutom ska fa pengar for det jobbet! :D
Pa eftermiddagen foljde vi med Pete ut pa hans fyrhjulig pa vildsvinsjakt!! Vi fick sitta dar bak och halla i oss och han satt framfor i hans favorittroja som ar alldeles halig och hans bla lilla solhatt. Han ar ju typ det franaste som finns! Hur skon som helst! Vi akte upp i bergen i vildmarken dar dom har vilt boskap. Han sa att dom tar in dom far att raka och decka dom, men att det aldrig gar att fa alla.. det ar alltsa ett antal berg utan ett enda staket och ren djungel!! Nya Zeeland ar ju inte naturligt fullt med grasig berg utan det ar bonderna som har brant och huggigt ner djungeln som var dar naturligt. det ar riktigt tat bush med palmer och massa mojligt vaxligt!!
Det va riktigt coolt att se det fran en fyrhjuling och inte genom ett bilfonster och dessutom kom vi verkligen ut i vildmarken. Inte en vag sa lang ogan kan se bara stigar som man kan rida eller kora fyrhjuling pa!
Vi sag inga vildsvin, men vi fick ta en titt pa "dead possumhole" dar Pete och Stevie (hans son) slanger doda djur for att locka fram vildsvin. Det luktade inte mumma och det lag ben overallt! Och det var inte bara possums(pungrattor) dom kastade dit heller utan det lag far och koskallar dar ocksa! Lite creepy men sa typsikt dom att man kan bara skratta at det hela! Vi korde dessutom genom en tunnel som gravdes for hand!

Igar borjade vi dagen med att "dagga" lite far(man rakar dom runt skarten sa att det inte ska vara sa mkt bajs i ullen nar man sen ska raka hela faret) men det va bara hogst 100 far sa det gick fort.. Dock blev Becka lite morbultad eftersom hon blev tacklat av ett litet lamm som kom flygande.. Stackars liten orkade inte ens med ett litet lamm! ;) Hon blev trackad for det resten av dagen kan jag saga!! haha Det som gjorde det till ett gyllene ogonblick ar att hon landade pa rumpan (offcourse!) i en hog med bajs!

Efter lunch for vi till Maeva och Petes dotter Pip for att motionera hennes hastar.. Tuffa dagar vi har ;)
Hon har ocksa bara araber och inte fula heller! Hur fina hastar som helst!
Becka lanade Ghandi som ar hennes gamla langdistanstavlingshast som hon blev erbjuden 1,2 miljoner kronor for, men beholl den.. Jag skulle nog kanske ha salt den, men ;) Men snygg ar han iaf!! En fuxfargad arab det kan ju inte bli battre an sa! ;P Jag lanade lilla unghasten Mist som ar en vit arab :) Vi for ut pa en ridtur upp i bergen rakt ut i vildmarken pa samma vag som vi akte pa utflykt med Pete, men inte lika langt.
Det va sjukt varmt och jatteharligt att fa rida pa hastar med lite mer energi! ;)

Igarkvall for vi in till puben i Whangamomona.. Det ar tup 5 hus i byn och ett av dom ar Whangamomona hotel dar det finns en pub! Det var en lite annorlunda pub kan jag saga! Det hange grishuven och horn pa vaggen, lag en gigantisk motorsag bakom baren och alla pratade om far! ;) Dessutom var det bara bonder och ett moppegang med 50+ gubbar som satt dar! hahah Kande oss lite missplacerade kan jag saga! det ar dessutom forsta gangen jag har fatt en staende ovasion med skrik och applader nar jag anlant till en pub! haha Ryktet om att det finns svenska tjejer i byn har spritt sig sa det hade tydligen varit lite sura miner nar vi inte var dar forra fredagen.. ;)
Det ar alltid lika harligt att kanna lukten av far och bajs nar man ar pa puben! haha
Det var en annorlunda upplevelsa kan jag saga, men det va anda grymt kul!! Jag (becka vagade inte) spelade biljard med bonderna och hade riktigt kul!!! Kommer ju aldrig sitta pa ett sant stalle igen!

Pa onsdag tar vi iaf taget till Wellington och sedan blir det sydon efter ett par dagar.. Vi har nog dock tankt stanna i Wellington i ett par dagar bara for att hinna se oss lite omkring.. Det blir sa mkt flangande hit och dit annars. Nog for att det inte gar att stanna max en dag i dom flesta "staderna" eftersom dom ar sa patetiskt sma!

Hoppas alla har det bra dar hemma iaf och jag ska forsoka fa in bilderna sa fort som mojligt..

Kommentarer
Postat av: mamma

Nu har jag gått med i Facebook, bara för dina fotons skull!! Hoppas att du godkänner mig som vän bara?!

2009-11-07 @ 11:25:34

Vem är det?
Ska det stå kvar?

E-post: (publiceras ej)


Bloggadress:


Skriv ner en rad eller två..:

Trackback
RSS 2.0