Dockning och gummisnoddar

Idag har jag och becka hjalpt en granne med att docka deras lamm.. Vi fick stiga upp astidigt for att kora den 1,1 mil langa bilfarden till “grannen” ;) Dom har folk som bor narmare ocksa, men det tar ett tag.. Vi korde bla genom en tunnel som ser ut som nat ur saga nom ringen (det kom INTE ur min mun!) haha.. Dessutom har vi sett berget som ar Mordor I Sagan om ringen.. Det du sofia! ;) Det ligger I en nationalpark vid New Plymyth och pa en klar dag kan man se det fran vagen..

Dockingen va iaf en spannande upplevelse och det ar kul att ha varit med om den faktiskt.. Dockning innebar att dom skar av svansarna pa lammen.. Bara for att spara tid sa far dom dessutom avmaskning, en spruta som gor dom hungrigare och sa dom vaxer snabbare och oronmarkning pa samma gang.. Jag hade jobbet att ge dom sprutan med hjalp av en pistol med en nal langs ut som man sprutade precis under huden I benvacket.. Becka avmaskade. Vi var rena bonderna! ;) Jag var bara glad att jag slapp sitta pa slutet av taget och docka! Fast dom vi var hos anvande istallet gummiband som stasar svansen tills den faller av.. Jag vet faktiskt inte vilket som ar mer humant, men dom havdade att gummisnodden var battre, dessutom blir det ju mindre blod.. Det ar samma ring som dom satter runt bollarna pa hanarna som inte ska anvandas I avel.. Smartan maste ju va olidlig och det syns pa lammen ocksa! Inte den trevligaste synen! Det ar iaf en som lifter upp lammen pa rygg pa ett v-format rullband och sen far dom forst ett skrap mot svampinfektion, avmaskning, spruta, oronmarkning och sen ar det gummisnodden.. Det funkar som ett rullband sa man fyller bara pa med lamm nar ett blir klart sa det ligger oftast 2-3 lamm pa kanan hela tiden.. Var dock ratt trakigt jobb nar man hade statt dar I 3 timmar med blod och farskit over hela handerna och over hela trojan... Vi lanade gamla trojor av Maeva och Pete for man maste typ slanga dom nar man ar klar.. Fast jag fick mest bajs och blod pa handerna, men Becka kletade ju saklart ner hela trojan och hade dessutom en stog klump med poo I stoveln! Hahah Jag rakade dock sticka mig med nalen tva ganger.. Kanske va darfor jag at sa mkt idag?! ;) (jag tryckte inte av sa jag fick ingen dos och doms sa att det va helt ofarligt) Vi holl nog iaf pa I typ 5 timmar och dockade 383 lamm! Vi hann forstass med ett fika ocksa! Man kan ju inte jobba I mer an 2 timmar har utan att man ska ha fika emellan! ;) Sen undrar dom varfor dom ar fetaste landet I varlden efter USA.. Dom ater ju och fikar hela tiden och det ar inte sma mangder heller!

Familjen vi hjalpte var iaf jattetrevliga och vi fick god mat och fika! Dom ville nog ha hjalp med docking pa mandag ocksa om det inte regnade, men nu verkar det som att vi ska hjalpa till med sheering(rakning) har pa mandag dessutom ska det bli regn.. Men vi far se.. Hjalper dock hellre till med sheeringen an med dockingen for da slipper man se lamm som  har ont.. Men nu kan jag iaf saga att jag har dockat 383 lamm, vad har DU gjort?! ;)

Imorrn blir det iaf upp tidigt igen for jag tror det blir till att hjalpa nan annan granne med sheering.. Man kan ju dock hoppas pa att fa betalt!! Skulle vara sjukt najs! Ikvall ar det ju Halloween sa det ar skrackisar pa tv.. (Det ar darfor jag sitter har!! ;) ) Jag ska nog ga isang snart dock for jag ar jattetrott!! Har ju jobbat ASMKT idag! ;) Iaf om jag jamfor med andra dagar.. Nar vi kom tillbaka sa var vi dessutom ute pa en lang harlig ridtur med gamlingarna.. :) Jag red barbacka och tog med mig spoet sa idag va lilla Jodi jattetrevlig att rida!! Dessutom har det varit varmt idag sa det va jatteharligt!! Nu ar det dock kallt igen, men det ar nog for att det ar klar himmel.. Men man kan ju inte klaga! Sag idag pa nyheterna (Pete ser pa nyheterna) att det ar 32 I Alice Springs, AUS!! Jag vill till Australien!! Men forst blir det sodra on och annu kallare vader ;) Ska dock inte klaga! Jag vet att jag bara babblar massa strunt nu, men det ar ratt kul att bara fa skriva ner och det kanns lite som att jag sitter och berattar for nan.. Becka ar ju som med om allt ocksa sa det har ar en liten omvaxling.. Dessutom ar jag ju beroende av att blogga sa.. ;)

Hoppas att ni inte fryser ihjal darhemma och ha det sa bra!

Kramiskramis


Kommentarer
Postat av: Berit

Det måste väl kännas härligt att få jobba och vara med om det som händer just där. Men det där med behandlingen av lammen tycker jag var otäckt. Undrar vad djurskyddet i Sverige skulle säga om detta. Men - vi importerar ju vårt lammkött från Nya Zeeland.

Pappa och jag har varit i Vasakyrkan på gudstjänst i dag och sen har vi varit på kyrkogården och satt ljus på graven. Besökte också minneslunden där nu askan av kusin Thorsten finns.

I onsdags kom unge herr Kalin till världen. Det ska vi fira med middag i morgon. Det blir kåldolmar, lingonsylt, potatis och grönkålssallad. Mixt frukt och glass till efterrätt. Låter det gott? Kram Berit

2009-10-31 @ 19:04:09
Postat av: Bealucius

Harligt att ni varit och sett Sagan om Ringen inspelningsplatsen! Skulle jag definitivt ocksa gjort om jag var dar! :D Snart Sverige for min del, langtar! :D

2009-11-01 @ 07:51:32
URL: http://bealucius.blogg.se/
Postat av: Sofia

Stackars får.

Men asballt att ni såg Mordor! Du har väl knäppt ett kort hoppas jag?

2009-11-01 @ 11:50:42

Vem är det?
Ska det stå kvar?

E-post: (publiceras ej)


Bloggadress:


Skriv ner en rad eller två..:

Trackback
RSS 2.0